kismamatitok.hu - 2011. november 6.
Társasjátékokat teszteltünk
Jön a tél, egyre hamarabb sötétedik, és az időjárás sem mindig teszi lehetővé, hogy kimozduljunk. Sebaj, ha a szobába szorulunk a gyerekekkel, társasozzunk! Most úgyis vadonatúj, kicsiknek való, magyar társasjátékok jelentek meg a piacon. Nekünk is alkalmunk nyílt tesztelni őket, így beszámolónkból kiderül, mi lehet izgalmasabb: szamócát szedni Boribonnal és Annipannival, vagy kitalálni, mit rejtett el Kerekítő manó?

A márkanévből esetleg nem is sejtenénk, de a Keller & Mayer társasjátékok a hazai piacra készülnek, a hazai gyerekek örömére. Kellermayer Sándor játékfejlesztő szerint: "Játékaink alapvetően a 3-6, vagy 8 éveseknek készülnek, ez az a korosztály, ahol nem nagyon kell túlbonyolítani a társasjátékokat. Van jó pár társasjáték-séma, amit lehet cifrázni, és mindig lehet valami újat kitalálni, valami plusz elemet beépíteni. Az a legfontosabb számomra, hogy a játékaink itthon készülnek, olyan magas minőségben, hogy bárhol megállják a helyüket a világban, és ehhez a minőséghez itthon is megfizethető ár tartozik. Minőség és hazai termék - ez a titka mindennek."

Az újonnan megjelent játékok közül a Kerekítő Kukucskát és A nagy szamócavadászatot teszteltük.

Kerekítő kukucska Azok a szülők, akik hisznek abban, hogy a gyermek kezébe szép és igényes dolgokat, tárgyakat, játékokat érdemes adni, hiszen ízlésüket minden alakítja, amivel ebben a fogékony életkorban kapcsolatba kerülnek, örömmel fogják megvásárolni a Kerekítő Kukucskát. Köszönhetően Kállai Nagy Krisztina méltán kedvelt, és a Kerekítő könyvekből már jól ismert grafikáinak, továbbá a minőségi anyagfelhasználásnak, gyönyörű társasjáték született.

Személyes véleményem szerint az ölbéli játékokat és mondókákat tartalmazó Kerekítő-könyvek értékét is az illusztrációk emelik meg igazán, hiszen Kállai Nagy Krisztina képeinek jellegzetesen kedves, varázsos mese-hangulata van. Ez itt is érvényesül: a grafika egyszerűen szép a szemnek! Maga a játék pedig zseniális, hiszen a klasszikus és kortalan memória játékon alapszik, de van benne néhány izgalmas bonyolítás.

32 db képkorongot (mindegyiken egy-egy kép található a Kerekítő-mondókás könyvekből) kell kitenni az asztalra, és közülük ötöt le kell takarni a Kerekítő Manós bújtatókorongokkal. A játékosok színdobókockával dobnak. Ha pirosat dobunk, akkor azt kell megmondanunk, hogy mit rejt a piros színű Kerekítő manó. Ha kéket, akkor a kék bújtatókorong alatti képre kell emlékeznünk, és így tovább.

A játék pörgős, izgalmas, felnőttként is élvezetes (kismamaként nem is árt néha egy kis agytorna!:) és biztos vagyok benne, hogy az emlékezőképesség mellett remekül fejleszti a megfigyelőképességet és a szókincset is, hiszen a 32 korong mindegyikén olyan képek találhatóak, amelyeket (lévén egy-egy mondókából kiragadott részlet) nem lehet megnevezni egyetlen szóval, hanem körbe kell írni őket. Például ritka az olyan korong, amin "csak" egy csiga, vagy egy medve van, a többségüknél pontos leírást kell adni. Például: Mit rejt a sárga Kerekítő manó? A szemüveges baglyot, a nénit, aki borsólevest főz; a bácsit, aki egy tököt cipel a hátán; a kiskakast, akinek egy madárka szállt a hátára, vagy a kisfiút, aki beleesett a kútba, és így tovább.

A Kerekítő Kukucska a 3-6 éves korosztálynak, tehát az ovisoknak szól, de két és fél éves "tesztalanyunk" is élvezte, persze a vele való játék során nem ragaszkodtunk mereven a szabályokhoz. Ő inkább csak ismerkedett a dobókockával, és azzal, hogy egyáltalán léteznek szabályok egy játék során, például hogy egyszer egyik játékos dob, után a a másik következik. Néha önkényesen bekukucskált a bújtatókorong alá, és megtartotta az alatt talált képecskét akkor is, ha nem lett volna rá jogosult:) A képek egyértelműen nagyon lekötik, szívesen elbabrál velük, nézegeti, kommentálja őket, ki mit csinál rajtuk.

A 4 és 6 éves kislányok, akikkel szintén kipróbáltuk, rendkívül élvezték a fordulatokban bővelkedő játékot, és ezzel a korosztállyal már nehezíteni is lehet a feladatot: ha a játékos kitalálja, hogy mi van a bújtatókorong alatt, a megtalált képről egy mondókát vagy versrészletet kell elmondania, és ha ez sikerül, újra dobhat! (Előnyben vannak, akik a Kerekítő-könyveken nőttek fel, ugyanakkor nincs az sehol sem kikötve, hogy csakis az ott szereplő mondókákat lehet visszaidézni. Bármilyen mondókára, versre asszociálhat a gyermek.)

Boribon és Annipanni - A nagy szamócavadászat
Az előzőhöz képest ez a játék esztétikailag is és élményben is kevesebbet nyújt. Tekintettel arra, hogy a Keller & Mayer-ről egyébként tudjuk, hogy náluk kifejezetten cél, hogy jó minőségű játékokat kínáljanak, amelyek elnyűhetetlenek, akár akkor is, ha egy egész ovis csoport használja őket, rejtély, hogy miért nem a megszokott vastag kartonpapír az alapanyaga a játéknak. A játéktábla is, és a kártyák is vékony, formájukat nem igazán megtartó papírlapokból készültek, a táblát nem lehet úgy kiteríteni, hogy teljesen vízszintes legyen (a közepén lévő hajtás miatt), holott ez kifejeztetten fontos lenne ahhoz, hogy a kártyákat pontosan egymás mellé tudjuk igazítani.

A feladat nem más, mint kártyákból összeállítani a szamócabokrokhoz vezető ösvényt. Ehhez nincs szükség dobókockára vagy számolgatásra, csak a vonalak egymásba igazítására. Boribon és Annipanni vezetik a gyerekeket az úton.

A szakértők szerint ennek a társasjátéknak az a nagy előnye, hogy mulatságos, és csak annyi ideig tart, ameddig az apróságok koncentrálni tudnak. A szamócákhoz vezető útkeresés során fejlődik a gyerekek vizuális tájékozódó képessége, a logikus gondolkozás képessége, és a vizuális memóriája.

A tesztelés során mi azt állapítottuk meg, hogy ez a társas kevesebb izgalmat kínál, mint a Kerekítő Kukucska, így én nem azt tartom előnyének, amit a gyártók, hanem inkább azt, hogy a jól ismert és szeretett Boribon-meséken alapszik. (Sőt, megkockáztatom, hogy ha nem Annipanni és Boribon lenne a főszereplő, nem lenne benne semmi különleges.)

A Keller & Mayer jelenleg 22 társasjátékot kínál, amelyek többsége nagyon szerethető. (Idén a fent említett kettőn kívül újdonság még a Kipp-Kopp rakosgató, és a nagyoknak szóló Rumini játék.) A régebbiek közül kettőt szeretnék ajánlani.

Hóemberépítés "berakó-kirakó" Szerintem ez a játék nem éppen az esztétikai nevelés miatt lehet fontos kelléke a társasjáték gyűjteményünknek, legalábbis nekem a grafikája kissé ódivatú (nem sikerült kideríteni, hogy ki rajzolta, de Füzesi Zsuzsára emlékeztet.) Nekem az tetszik ebben az óriáspuzzle-ben, hogy már két-két és fél éves kortól játszhatunk vele. Jó móka a hatalmas kép összeillesztése, és minden alkalommal újabb történeteket lehet kitalálni a rajzokhoz (miközben a játék észrevétlenül fejleszti a gyermek kézügyességét, és forma felismerő képességét.)

Memóriaforgó Azok a gyerekek, akik jól ismerik és szeretik a Bogyó és Babóca meséket, biztosan elsőre vonzónak találják majd az ezen a történeten alapuló társasjátékot is. Ez a játék bátran ajánlható már bölcsiseknek is (2-2,5 éves kortól), mert ha jól ismerik a könyvsorozat minden szereplőjét, akkor nem fog gondot okozni nekik összepárosítani őket a házikóikkal, illetve ruhadarabjaikkal. Ennek a korosztálynak az is szép feladat, ha azt mondjuk, keressék meg mindegyik kártyának a párját, ezen kívül a játék klasszikus memória játékként is megállja a helyét.
(Tipp: Ha a kicsi közelebb áll a 2 évhez, mint a 3-hoz, akkor a memorit úgy érdemes játszani, hogy kiválasztunk 6 különböző kártyát, kitesszük őket egymás mellé az asztalra, sorban elmondjuk többször is mindegyiknek a nevét, és akkor is ismételjük ezt, amikor egyenként lefordítjuk őket. Aztán megkérjük a gyerkőcöt, hogy mutassa meg, hol van az egyik? Hat kártyát megjegyezni éppen elég nekik még ebben a korban, viszont nagyon fogják élvezni, ha eltalálják!)

Köszönjük Kellermayer Sándor úrnak, hogy lehetővé tette a szerkesztőség számára a tesztelést!

Vissza a "Rólunk írták" oldalra