lurkovilag.hu - 2013. szeptember 26. - Kiss Györgyi
Kalandra fel: Vadmentőkkel irány Afrika!
A Keller & Mayer játékok egyik idei újdonsága a Vadmentők c. társasjáték új kiadása, amely igazi afrikai környezetben játszódik: a játékosoknak az elejtett vadakat kell élőhelyükre visszajuttatni. Az út azonban kalandos. Találkozhatunk segítő karavánokkal, vagy éppen fő ellenségünkkel, az orvvadásszal.

A játék tematikája A Vadmentők társasjáték afrikai környezetbe ültetett, dobás-lépés alapon felépített, 2-4 játékos által játszható táblás társasjáték. Már a játék doboza elénk tárja ezt a varázslatos világot: szafari ruhába öltözött gyerekek, mellettük Afrika változatos élővilága, a sarokban pedig az ellenséges orvvadász jelenik meg. A témaválasztás időszerű kérdésre, az afrikai vadakat veszélyeztető vadorzásra hívja fel a gyerekek figyelmét, amelyre a játék során a játékosok adnak megoldást. A Vadmentők feladata, hogy a foglyul ejtett állatokat megfelelő élelemmel ellássák és visszavezessék őket a megfelelő élőhelyre. És arra sem árt felkészülni, ha orvvadásszal találják magukat szembe.
A tásasjáték eszközei Játéktábla

  • A játéktábla tovább vezet minket Afrika varázslatos élővilágába. A játéktér négy jellegzetes afrikai élőhelyből áll: az őserdőből, a szavannából, a sivatagból és a Nílus menti mocsaras területből. Az élőhelyeken az afrikai állatok (oroszlán, zebra, orrszarvú, gorilla, krokodil) is megjelennek, akiket a játék során a megfelelő helyre kell visszajuttatni.
Bábuk és kártyák egy tartóban
  • A játék nem hagyományos társasjáték bábukat tartalmaz, hanem kis kártyán jelennek meg a vadmentők képei, amit egy laptartó műanyag talpba helyezve állíthatunk fel.
  • A vadmentők igazán helyes, szafari ruhába öltözött gyerekek. A játékosok két fiú és két lány figura között választhatnak.
    A kedves megjelenítéssel a gyerekek könnyen azonosulnak, ami tovább növeli a játék varázsát.
  • A játékot szervezetté és gördülékennyé teszi a műanyag talpú tartó, melybe nem csak a saját vadmentő figuráját helyezi, hanem a tartóban a figura elé tűzhető a menteni kívánt állat képe és az állatnak megfelelő élelem képe, melyet az út során lehet begyűjteni és az egész „csomaggal" együtt haladni.
  • A gyermekek szívesen rakosgatnak, gyűjtenek képeket, kártyákat, ezekkel szívesen manipulálnak, ez a lehetőség változatossá teszi a játékot. A kisebb gyermekek a kártyák azonos színéből, a színkód alapján egyértelműen látják, hogy melyik figura tartozik hozzájuk, hogy melyik állatot „mentik" és annak milyen élelemre van szüksége.
  • A kártyalap hátránya viszont, hogy óvatosan kell a talpba beállítani, hogy a kartont fedő fólia ne sérüljön.
A játékosokat segítő kellékek: karavánkártyák
  • A játék során a vadmentők segítői a karavánok, akikkel karavánmezőre lépve találkozhatunk. Ők minden alkalommal egy segítő eszközt ajándékoznak a játékosnak. Ez lehet a haladást gyorsító kártya (hajó, repülő, autó), vagy egy bilincs, amivel a orvvadászt foghatjuk el.
A fő ellenség: orvvadász kártyák
  • A játékban az orvvadász is megjelenik. Vele az orvvadász mezőre lépve találkozhatunk. Megfelelő segítőkártyával legyőzhetjük őt, ellenkező esetben ő rabolja el már megszerzett élelmünket, vizünket, vagy éppen autónkat.
Afrika? Akkor a vízről sem szabad megfeledkeznünk!
  • Erre szolgál a vizes tömlő kártya, amit kutaknál szerezhetünk, és a nyerés egyik feltétele.
A játék felépítése és szabályai
  • A játék kezdetekor mindenki megkeresi saját táborhelyét, amit különböző színű sátrak jelölnek ki a táblán. A kiszabadításra váró állatok a táborok mellett tanyáznak, ezeket is az egyes játékosok színei jelölik.
  • A játékosoknak először is el kell dönteniük, hogy melyik állatot viszik magukkal. Egyszerre két kártyán vihetnek (vagyis két kártyát állíthatnak maguk elé a talpba). De vigyázat, mert útközben még szükség lehet élelem és víz felvételére! Ilyenkor a játék gördülékenységét szolgálja, hogy a játékosok a kártyákat kivehetik és a mezőn hagyhatják, majd később visszatérve ugyanott felvehetik.
  • A játék során hagyományos dobókockával dobnak a játékosok, majd lépnek. Az útvonalválasztás viszont szabad!
  • A játékot felpezsdítik a gyorsított haladást lehetővé tevő kártyák, amiket a karavánmezőre lépve kaphatunk. Az autókártya megduplázza a dobásainkat, a kisrepülőgéppel átszelhetjük a sivatagot, a Níluson meg lehajózhatunk. Így gyorsabban haladhatunk állatainkkal!
  • Utunk során - csapdával jelölt mezőre lépve - találkozhatunk az állatok fő ellenségével is, az orvvadásszal. Ilyenkor, ha van a nálunk bilincs (szintén a karavánoktól szerezhető kártyalap), akkor az orvvadászt magunk elé állítva a vadőrhöz vihetjük és egy élelem és egy autókártya a jutalmunk. Ha viszont nincs bilincsünk, akkor az orvvadász megszökik előlünk és valamit el is rabol tőlünk: élelmet, vizet vagy éppen autót.
  • A játék végén az nyer, akinek minden állata élelemmel együtt visszakerült az élőhelyére, aki rendelkezik tartalék vízzel és visszaért a táborhelyére. A játékszabály a társasjáték mellékletében található jól szerkesztett formában, képekkel illusztrálva.
A játék fejlesztő hatásai
  • A játék során megelevenedő afrikai élőhelyek jó alkalmat adnak a beszédfejlesztésre, szókincsbővítésre, miközben környezetismereti tudásra is szert tehetnek a játékosok. Játékba ágyazva tanulja meg a gyermek az állatoknak megfelelő élelem kiválasztását (oroszlánnak antilop, zebrának fű, orrszarvúnak cserjeág, gorillának gyümölcs, krokodilnak gnú). A nagyobb gyermekek fogalmat alkothatnak a táplálékláncról is.
  • A tárgyi ismeretek mellett morális tanítása meseszerűvé teszi a játékot. Hiszen melyik gyermek ne szeretne Afrikába utazni, és ott veszélyeztetett állatoknak segíteni!
  • A mechanikus „dobok-lépek-kiütlek" társasjáték helyett a játékos megválaszthatja saját útirányát, de a szabályok betartására is tanít: az ösvényről nem szabad a vadonban letérni! Egy játékos egyszerre csak egy vizes tömlőt vihet magával. Az útra tett vizes tömlőt bármelyik arra járó vadmentő felveheti.
  • A szabad útvonalválasztás egyben jó alkalom a téri relációk meghatározására, fejleszti a stratégiai gondolkodást és döntéshozásra ösztönöz: Merre menjek? Mit vigyek?
  • A Vadmentők társasjáték előrelátásra és gondoskodásra tanít: vizet kell biztosítani a visszaútra isaz állatokat élelmezni kell, gondolni kell az esetleges veszélyekre: orvvadászokkal is találkozhatunk!
  • A segítők is megjelennek a karaván képében. Szerencsés, aki velük találkozik.
Figyelemre méltó ez a legkisebb részletekig kidolgozott, igényes grafikai munkával megtervezett, esztétikus, stílusos forma- és színvilágú játék, mely hiányt pótol a társasjátékok tucat-sablon világában. Örömmel ajánljuk ezt a szép és érdekes játékot öt éves kortól az egész családnak!

Vissza a "Rólunk írták" oldalra