lurkovilag.hu - 2014. október 30. - Návay Mónika
Túl az Óperencián (szerkesztőségi kedvencünk :) )
A mese világába röpít bennünket ez a játék, bejárva a rengeteg erdőt, a varázslatos helyszíneket. Utunk során segítségért kiáltó lényekkel találkozhatunk, megküzdünk a sárkánnyal, ami nem biztos, hogy mindig sikerül. Bátorságunkért cserébe kiszabadíthatjuk a vár fogságában élő királylányt és elnyerhetjük a kezét.

A játék egy magyar népmese alapján készült, amelynek címe: Mese a juhászlegényről, a királylányról és a sárkányról. Szövegét mellékelve megtalálhatjuk. Különlegessége abban is rejlik, hogy sok fiút is odacsalogat a játéktáblához, hiszen ki ne akarna megküzdeni a sárkánnyal ilyen kardok láttán?
Túl az Óperencián

Népmesei motívumok a játékban A „Jó tett helyébe jót várj” ismerősen csengő mondat. Ebben a játékban a bajba jutott lények kérnek segítséget tőlünk, cserébe egy-egy kulcsot adnak, amellyel a várkapu lakatjait tudjuk majd kinyitni.

Találkozhatunk a jóságos és a gonosz, a szépséges és a csúf ellentétpárokkal. A jó elnyeri jutalmát, a gonosz a büntetését. Próbákat kell kiállnunk, tanúbizonyságot kell tennünk segítőkészségünkről, jóságunkról, hogy kiérdemeljük a jutalmat a játék végén.

A népmesére jellemző bűvös számok többször megjelennek: háromfejű sárkány, hét lakat, hét próbatétel.

A játék kellékei és szabálya A játéktábla tetszetős grafikával, ízléses színvilággal hívogat minket. Egy helyen összehajtható, nem foglal nagy helyet a játéktéren. A kiegészítő elemek tartós kartonból készültek szép és kifejező rajzokkal mindkét oldalukon. A bábuk és a dobókocka is fából készült. A dobókockán számpöttyök és rajzok vegyesen találhatók.

Kezdéskor mindenki választ egy bábút és kap egy kardot. Dobunk a kockával. Ha számot dobunk, lépünk annak megfelelően. Ha rajzot, akkor sárkány esetén feláldozunk egy kardot és továbbhaladunk, vagy megtartjuk a kardot és a kezdő mezőre visszalépünk. Csizma esetén tetszőleges mezőre léphetünk, vagy a váron belül dobva egy helyben maradunk.

Eszközmezőre lépve megkapjuk a képen látható kelléket, amit felhasználhatunk a bajbajutott szereplők megsegítésére egy kulcsért cserébe. A játékszabály szerint három kulcsot kell összegyűjteni a három lakathoz, nem muszáj tehát minden szereplőn segíteni, elég, ha háromtól megkapjuk a kulcsot. A mese szövege eltér ettől, mert ott hetet kell megszerezni belőle a juhászlegénynek, mindenkitől egyet. Mivel a gyerekek ragaszkodnak a hallott események pontos felidézéséhez, ismétléséhez, szerencsésebb, ha a játékban is minden ugyanúgy zajlik, mint a mesében. Ha tehát a játék során ezt a gyerekeket szóvá teszik, játszhatunk a mese szövege szerint is: ebben az esetben minden bajbajutott szereplőn segítenünk kell hét kulcsért cserébe, bár ehhez több kört is meg kell tennünk a táblán.

A sárkánnyal a játékszabály szerint több ízben is meg kell küzdeni, ami hátráltathatja a győzelmet,de éppen ez adja a játék izgalmát. Az nyer, aki először elér a várban raboskodó királylányhoz.

Fejlesztési lehetőségek A mese világában barangolva szárnyal a képzelet, a játék által emlékezetünk segítségével újraéljük, felidézzük az átélt eseményeket. Azt is meg kell jegyeznünk, hogy melyik szereplőt milyen eszközzel kell segítenünk. Ez az asszociációs készség fejlődését mozdítja elő. Empátiát, segítőkészséget tanulunk a rászorulók megsegítése által.

A játék akár hosszabb időt is igénybe vehet, fejlesztve ez által a türelmet és a figyelmet.

Az esetenként szabad döntéshozatal hozzájárul a gondolkodás, mérlegelés, előrelátás képességének fejlődéséhez (ha feláldozok egy kardot, nem marad a végére/ inkább újrakezdem, különben nem lesz elegendő kulcsom/melyik mezőre érdemes lépnem, ha csizmát dobok?)

A népmesére jellemző régies, népies kifejezéseknek, szófordulatoknak átadásával bővül a szókincs, megvalósul a magyar népi hagyományőrzés. A beszédértés, szövegértés fejlődésére is nagyon jó hatással van azáltal, hogy a hallott szöveg nem csupán képi megjelenítést kap a játékban, hanem cselekvésen keresztül méginkább érthetővé, értelmezhetővé válik.

A játék és a mese összefonódása valósul meg ebben a gyerekek által igen szeretett társasjátékban. Aki nem kedveli annyira a mesét, az a játékon keresztül talán szívesebben meghallgatja azt, aki pedig nem szereti a társasjátékot, elképzelhető, hogy a mese meghallgatása után érdeklődőbbé válik iránta.

Vissza a "Rólunk írták" oldalra