lurkovilag.hu- 2014. október 30. - Návay Mónika Túl az Óperencián (szerkesztőségi kedvencünk :) ) A mese világába röpít bennünket ez a játék, bejárva a rengeteg erdőt, a varázslatos helyszíneket. Utunk során segítségért kiáltó lényekkel találkozhatunk, megküzdünk a sárkánnyal, ami nem biztos, hogy mindig sikerül. Bátorságunkért cserébe kiszabadíthatjuk a vár fogságában élő királylányt és elnyerhetjük a kezét.
A játék egy magyar népmese alapján készült, amelynek címe: Mese a juhászlegényről, a királylányról és a sárkányról. Szövegét mellékelve megtalálhatjuk. Különlegessége abban is rejlik, hogy sok fiút is odacsalogat a játéktáblához, hiszen ki ne akarna megküzdeni a sárkánnyal ilyen kardok láttán?
Népmesei motívumok a játékbanA „Jó tett helyébe jót várj” ismerősen csengő mondat. Ebben a játékban a bajba jutott lények kérnek segítséget tőlünk, cserébe egy-egy kulcsot adnak, amellyel a várkapu lakatjait tudjuk majd kinyitni.
Találkozhatunk a jóságos és a gonosz, a szépséges és a csúf ellentétpárokkal. A jó elnyeri jutalmát, a gonosz a büntetését. Próbákat kell kiállnunk, tanúbizonyságot kell tennünk segítőkészségünkről, jóságunkról, hogy kiérdemeljük a jutalmat a játék végén.
A népmesére jellemző bűvös számok többször megjelennek: háromfejű sárkány, hét lakat, hét próbatétel.
A játék kellékei és szabályaA játéktábla tetszetős grafikával, ízléses színvilággal hívogat minket. Egy helyen összehajtható, nem foglal nagy helyet a játéktéren. A kiegészítő elemek tartós kartonból készültek szép és kifejező rajzokkal mindkét oldalukon. A bábuk és a dobókocka is fából készült. A dobókockán számpöttyök és rajzok vegyesen találhatók.
Kezdéskor mindenki választ egy bábút és kap egy kardot. Dobunk a kockával. Ha számot dobunk, lépünk annak megfelelően. Ha rajzot, akkor sárkány esetén feláldozunk egy kardot és továbbhaladunk, vagy megtartjuk a kardot és a kezdő mezőre visszalépünk. Csizma esetén tetszőleges mezőre léphetünk, vagy a váron belül dobva egy helyben maradunk.
Eszközmezőre lépve megkapjuk a képen látható kelléket, amit felhasználhatunk a bajbajutott szereplők megsegítésére egy kulcsért cserébe. A játékszabály szerint három kulcsot kell összegyűjteni a három lakathoz, nem muszáj tehát minden szereplőn segíteni, elég, ha háromtól megkapjuk a kulcsot. A mese szövege eltér ettől, mert ott hetet kell megszerezni belőle a juhászlegénynek, mindenkitől egyet. Mivel a gyerekek ragaszkodnak a hallott események pontos felidézéséhez, ismétléséhez, szerencsésebb, ha a játékban is minden ugyanúgy zajlik, mint a mesében. Ha tehát a játék során ezt a gyerekeket szóvá teszik, játszhatunk a mese szövege szerint is: ebben az esetben minden bajbajutott szereplőn segítenünk kell hét kulcsért cserébe, bár ehhez több kört is meg kell tennünk a táblán.
A sárkánnyal a játékszabály szerint több ízben is meg kell küzdeni, ami hátráltathatja a győzelmet,de éppen ez adja a játék izgalmát. Az nyer, aki először elér a várban raboskodó királylányhoz.
Fejlesztési lehetőségekA mese világában barangolva szárnyal a képzelet, a játék által emlékezetünksegítségével újraéljük, felidézzük az átélt eseményeket. Azt is meg kell jegyeznünk, hogy melyik szereplőt milyen eszközzel kell segítenünk. Ez az asszociációs készség fejlődését mozdítja elő. Empátiát, segítőkészségettanulunk a rászorulók megsegítése által.
A játék akár hosszabb időt is igénybe vehet, fejlesztve ez által a türelmet és a figyelmet.
Az esetenként szabad döntéshozatal hozzájárul a gondolkodás, mérlegelés, előrelátás képességének fejlődéséhez (ha feláldozok egy kardot, nem marad a végére/ inkább újrakezdem, különben nem lesz elegendő kulcsom/melyik mezőre érdemes lépnem, ha csizmát dobok?)
A népmesére jellemző régies, népies kifejezéseknek, szófordulatoknak átadásával bővül a szókincs, megvalósul a magyar népi hagyományőrzés. A beszédértés, szövegértés fejlődésére is nagyon jó hatással van azáltal, hogy a hallott szöveg nem csupán képi megjelenítést kap a játékban, hanem cselekvésen keresztül méginkább érthetővé, értelmezhetővé válik.
A játék és a mese összefonódása valósul meg ebben a gyerekek által igen szeretett társasjátékban. Aki nem kedveli annyira a mesét, az a játékon keresztül talán szívesebben meghallgatja azt, aki pedig nem szereti a társasjátékot, elképzelhető, hogy a mese meghallgatása után érdeklődőbbé válik iránta.
Vissza a "Rólunk írták" oldalra
|