10-pont.GIF

pagony.hu- 2011. szeptember 19.
Aki a játékokat gyártja
Interjú Kellermayer Sándorral
Kellermayer SándorVan egy sokoldalú, lelkes fiatalember, aki sok mindennel foglalkozik, Ausztriában is gyakran megfordul, aztán jön az ötlet, adjunk ki egy Thomas Brezina sorozatot. '85-öt írunk, a könyvkereskedők nem vállalják a kockázatot. A kiadónak volt egy játéka, így elkezdenek foglalkozni játékelmélettel, kitalálnak egy társast, hiszen van elképzelésük arról, hogy kellene kinéznie. Megkeresik Dargay Attilát, aki megrajzolja az azóta is kedvelt Hóember "kirakó-berakót". Nagy vonalakban ez a sztori. Innentől nincs megállás, megszületett a játékgyártó, akit Kellermayer Sándornak hívnak. Magyar játék-magyar gyártó.

Személyes beszélgetésünk után hosszan töprengtem azon, hogyan adjam vissza a Pagony olvasóknak az örökké energikus Kellermayer Sándor sziporkázó humorát, hiszen nem könnyű egy ilyen sokoldalú és színes egyéniséggel folytatott beszélgetés hangulatát írott szövegbe átültetni. 

A legfontosabb dolgokat emeltem tehát ki, hiszen aki ismeri a Játszva megismerjük-sorozatot vagy a nagy sikerű Bogyó és Babóca társasokat, az tudja, hogy ezekben a játékokban soha nem fog csalódni. Ráadásul a Keller és Mayer cég három legújabb, kicsiknek szóló játéka már a Pagony polcain sorakozik, így hamarosan mindenki otthon, játék közben ismerheti meg a kellemayeres játékfilozófiát.

Hogyan készülnek a játékok?
"A mi játékaink alapvetően a 3-6, vagy 8 éveseknek készülnek, ez az a korosztály, ahol nem nagyon kell túlbonyolítani a társasjátékokat. Van jó pár társasjáték-séma, amit lehet cifrázni, és mindig lehet valami újat kitalálni, valami plusz elemet beépíteni. Ilyen például az asszociációs kártya a Memóriaforgóban, vagy a dobókocka és a "társasjáték-effektus" a Hullámkirakóban. A Rumini viszont már egy nagyobbaknak szóló, összetettebb, de nem túlbonyolított játék lesz. Ehhez az izgalmas családi társashoz egyébként az alapötletet gyerekkorom egyik kedvenc játéka, egy tengerjárós-utazós játék adta, de persze Judittal és a gyerekekkel raktuk össze. Szerintem egy fantasztikusan jópofa játék lesz, én is alig várom már, hogy végre a kezembe vehessem az első kész darabot! Szóval az összes eddigi játékunk, a jól ismert grafikai elemek, az egyszerű szabályok, a pörgős játékmenetek a legtökéletesebb összhangban állnak az ovis korosztály igényeivel."

A kulcsszavak: magyar és minőségi
"Az a legfontosabb számomra, hogy a játékaink itthon készülnek, olyan magas minőségben, hogy bárhol megállják a helyüket a világban, és ehhez a minőséghez itthon is megfizethető ár tartozik. Az összes általunk gyártott játék hangsúlyozottan ide szól, a témaválasztás is ezt igazolja. Célunk a kifejezetten magyar gyártás, hogy bebizonyítsuk, igenis lehet minőséget gyártani, és van igény a minőségre itthon is. Annak idején, amikor kezdtünk, '95 környékén 2-3 éves volt a legnagyobb lányom. Akkor jöttem rá, hogy idehaza bizony nincs normális játék, ami van, az meg méregdrága, tehát a cél már akkor is az volt, hogy a nyugati játékokkal azonos színvonalú, de 20-25% olcsóbb játékokat hozzunk ki. A mai gazdasági helyzetben ugyan többet kellett gondolkoznunk, hogy ezt hogyan oldjuk meg, de idén négy olyan játékot dobunk piacra, amelyek – úgy érzem – mind nagyon "ütősek" lesznek.

Hangsúlyozom, hogy ezekben a játékokban a dobókocka és a bábuk kivételével minden itthon készül, még a doboz is, hiszen irtó fontos, hogy a játékok doboza is bírja a strapát és hosszú évekig kitartson, ezért egy egész dobozgyártósort üzemeltetünk."

Mindig van egy hullám
"Szóval minőség és hazai termék. Ez a titka mindennek. Természetesen nyitott szemmel járok, megpróbálok ráülni a hullámra, ami aztán visz, kiválasztom, hogy mi tetszik, megvan az ötlet, és mehet. Nem titok, hogy a gyerekkönyvszektor igazi kincsesbánya ebből a szempontból. Gyerekként is rengeteget olvastam, a szokásosakat, és most lányaimnak köszönhetően is képben vagyok arról, hogy miket szeretnek a gyerekek. A Ruminiket is végigolvastam, a regények egyre jobbak és jobbak. Nekem a Rumini és a négy jogar a kedvencem. Berg Judit meg zseniális! Visszakanyarodva a játékokhoz, ha van egy jó könyv vagy egy sorozat, arra már nagyon egyszerű egy játékot gyártani. Mint játék tervező-fejlesztő, én határozom meg a cég arculatát, úgy gondolom, ki tudom választani az értékeket, és megtehetem, hogy csak ahhoz adom a nevem, amivel maximálisan azonosulni tudok. Minden ennek van alárendelve."

A gyerekek és a játék
"Gyakorlatilag a lányaimnak csinálom a társasjátékokat még most is, ők adják az igazi inspirációt. A Bogyó és Babóca játéksorozat mindegyik tagját nekik köszönhetem, hiszen a három lányom közül a legkisebb 4 éves volt, amikor Erika könyveit olvastuk, és nem csak neki, hanem nekem is tetszett az egész sorozat. Enélkül nincs jó játék. Bartos Erikát rettentő tehetségesnek tartom, szükség van rá, mert hiánypótló. A Bogyó és Babóca sorozat elkészítésében lelkesen, aktívan részt vett, rajzolta, tervezte a játékokat, nagyon élveztem a vele való közös munkát. Persze a legnépszerűbb játék, Az úton az oviba sikeréhez az is hozzájárult, hogy sok gyereknek segített abban, hogy könnyebben beilleszkedjen az ovis életbe. Szóval Bartos Erikával élvezet együtt dolgozni, ő a legváratlanabb pillanatban is kész például fél óra alatt a legtökéletesebb logót megrajzolni, ösztönösen tudja, mit kell tenni.
kozostarsas-tarsasrajz.jpg
Játszani most is nagyon szeretek, otthon, ha tehetem, sokat játszunk mi is. A Bogyó és Babócás Ki nevet a végén-t is a saját gyerekeimmel csináltam, én ezt a játékot szeretem a legjobban. Ennél a játéknál az volt a kihívás, hogy hogyan tudunk egy viszonylag összetettebb játékot annyira leegyszerűsíteni, hogy a Bogyó-Babócás korosztály, a 4-5 évesek is tudják már játszani, ugyanakkor a nagyobbak számára is élvezetes maradjon. Szóval fogtam egy nagy kartont, felrajzoltam a táblát, kitaláltuk hozzá az 1-től 4-ig számozott Bogyó-Babócás dobókockát, és elkezdtünk játszani. Menet közben derült ki, hogy hol kell változtatni a játékmezők számán. A közös játék alatt vált világossá az is, hogy hova kellene még egy Babóca figurát beilleszteni, hogy igazán pörgős legyen a játék. Szóval a gyerekeim az első tesztelők is, én személy szerint másokkal nem is nagyon szoktam próbajátékot játszani.

Gyerekkoromban legtöbbet a Cili cica nevű társast játszottuk, de a Libajáték is óriási kedvencem. Most többnyire az agyalósabb játékok jönnek be, amilyenek például a Tactic játékai, de őszintén megmondom, nem vagyok óriási társasozó, főleg hogy manapság túlbonyolítják őket, és több óra, mire a 80 oldalas szabályt átolvassa az ember. Pedig az egyszerűség néha több."

Játékok Marék Veronikától 
"Boribon alap, hiszen én is ezen nőttem fel, úgyhogy nem volt kérdés, hogy csinálni kell hozzá egy játékot, ráadásul Marék Veronika ajánlotta fel, hogy egy régi, jól ismert és annak idején nagyon népszerű játékát, a Csontit adjuk ki újra. A grafikai világot változtattuk meg csupán, hogy a mostani gyerekek által is ismert és kedvelt Boribon és Annipanni szerepeljen benne. Ez lett A nagy szamóca-vadászat. Veronika is örömmel vett részt az elkészítésben, ahogy a jó megfigyelőképességre épülő, de memoriként is játszható Kippkopp rakosgató játékban is, ehhez például a növényeket is úgy válogatta össze, hogy melyik növény melyik mellett nő a természetben. A Kipkkopp Rakosgatóra is született egy játékelmélet, amit az "Alter Játék"-os Fejtő Nóra készített el nekünk, akivel a "Beugró" társast is csináltuk. Én dolgoztam ki a gyártástechnológiát, aztán Veronikával közösen raktuk össze. Hihetetlen alapos és precíz munkát végzett, ez szerintem meg is látszik a játékokon.

A Kerekítő játék
"Egy egészen különleges memoriszerű játék, de több is annál. Ez a Kerekítő-Kukucska. Kállai Nagy Kriszta művészi illusztrációval készült, és szerintem ez is nagy sláger lesz, hiszen a Kerekítő könyvek is hallatlan népszerűek. Ennél a játéknál is sikerült megoldanunk, ami általában fontos számomra, hogy már egészen pici gyerekkel is játszható, hiszen ha kiszedjük belőle a bonyolultabb, összetettebb képeket, és csak az egyszerű, állatos korongokat hagyjuk benne a játékban, akkor sokkal könnyebb a játék, aztán fokozatosan tehetjük bele a nehezebb elemeket. Ez is egy olyan játék, hogy többféleképpen tudjuk játszani."

És a Rumini
"Erről az igazi családi társasjátékról nem árulok el többet, egyszerűen nagyszerű lesz, október végén minden kiderül!" 

Vissza a "Rólunk írták" oldalra