Kártya, kalandozás, történetmesélés, memóriafejlesztés - a nyár vitathatatlanul a legjobb időszak a közös családi...
Iskolakezdés a nagyvilágban
Van, aki alig várja, mások számára viszont szeptember elseje az év egyik legszomorúbb napja. Az iskolakezdés fogadtatása azonban nem csupán családonként, hanem országonként is változik – mi ezért szétnéztünk a nagyvilágban.
A tanév kezdete nem mindenhol esik szeptemberre, még az északi féltekén sem. Szingapúrban, Guatemalában, Kenyában, Malajziában és Ausztráliában januárban csöngetnek be, Új-Zélandon, Costa Ricán és Braziliában februárban, Chilében és Dél-Koreában márciusban, Japánban, India egyes részein és Pakisztánban áprilisban, Thaiföldön májusban, a Fülöp-szigeteken és Mianmarban júniusban, Indonéziában júliusban, Egyiptomban és Kambodzsában októberben.
Hollandiában viszont a gyerekek a 4. születésnapjukon mehetnek először iskolába (az év folyamán bármikor), de az alapfokú oktatás csak 5 éves kortól kötelező.
Németország egyes részein az elsős gyerekek az iskolakezdés napján Schultüte-nek nevezett hatalmas tölcsért kapnak, amely a tanszerek mellett édességeket is rejt. Szaúd-Arábiában az első iskolai napokon korántsem a tanításé, sokkal inkább az ismerkedésé a főszerep. Kazahsztánban hatalmas családi lakomával köszöntik az első osztályosokat.
Nagyok és kicsik
A világ legnagyobb iskoláját az indiai Lucknow-ban találjuk: a City Montessori Schoolba jelenleg 56 ezer gyerek jár, akiket több mint ezer osztályteremben tanítanak. Az 1959-ben mindössze öt gyermekkel alapított létesítményben az oktatás színvonalára sem lehet panasz: 18 campusából 4 az ország tíz legjobb intézménye között található, és az iskola az UNESCO Béke-díját is elnyerte. Ugyanakkor az olaszországi Torino melletti Alpettében nem nagyon hallatszik gyerekzsivaj: 2014-ben mindössze egyetlen gyerek járt ide, akinek oktatásához egyetlen tanárnő is elég volt. Itt biztosan nem okozott gondot az órai fegyelem betartása, de azért a tanárnő és 8 éves tanítványa a magány ellentételezéseként képzeletbeli gyerekekkel népesítették be a tantermet.
Szokatlan helyszínek
Banglades árvízveszélyes területein az oktatás folytonossága érdekében az osztálytermeket hajókon alakítják ki: így a diákoknak az áradások idején sem kell otthon maradniuk. A kínai hatóságok 2011-ben záratták be az ország egyik legszegényebb részén, Zhongdongban, a Ziyun barlangrendszerben működő iskolát, ahol egykor több mint 180 diák tanult. Szintén nem működik már az új-mexikói Abo Elementary School, amelynek tantermeit egy atombunkerben alakították ki, és szükség esetén egy 20 megatonnás robbanást is kibírt volna. Arról nincs hír, hogy 8 mázsás ajtajának mozgatásához hány diák kellett….
A tibeti Phumachantang-ban lévő, nagyjából 100 diákot fogadó iskola tartotta a legmagasabban fekvő oktatási intézmény rekordját, de az 5373 méteren fekvő épület 2017 óta üresen áll.
Új-Delhiben egy metróhíd alatt működő iskola kínál lehetőséget a tanulásra azoknak, akik egyébként kimaradnának az oktatásból. India más városaiban a Ruchika School Social Service Organization munkatársai a vasúti peronokon gyűjtik össze és oktatják a nehéz sorsú gyerekeket.
A Bogotától másfél órára fekvő kolumbiai kisvárosban, Los Pinosban a hiányos infrastruktúra miatt a gyerekek egy 800 méter hosszú drótkötélpályán juthatnak el az iskolába – vagy két órát sétálnak az erdőben.
Furcsa tantárgyak
Japánban és Dél-Koreában a háztartástant a gyakorlatban tanítják: a tanulók a nap végén maguk takarítják ki osztálytermüket és környezetüket.
Örményországban viszont hatalmas hagyományai vannak a sakknak, és a sportág 2011 óta a kötelező iskolai tananyag része.
Az egyesült államokbeli iskolákban pedig komoly vitákat vált ki a kézírás oktatásának szükségessége: 2011-ben kivették a tantervből és helyette gépírást kezdtek el tanítani, azóta azonban több állam is visszaállította a folyóírást.
Szórakoztató tanulás
Szerencsére csak néhány gyereket érint a didaskaleinofóbia, avagy az iskolába járástól való félelem, de nekik és motiváltabb társaiknak egyaránt megkönnyíthetjük a tanévkezdést játékos formában.
A „Játszva megismerjük”-sorozat tagjai élményszerűvé teszik a betűkkel, számokkal, órával, foglalkozásokkal, évszakokkal, állatokkal kapcsolatos ismerkedést. Az Offbeat a ritmusérzéket és a koncentrációt egyaránt fejleszti, a Túl az Óperencián pedig kreatív levezetés a tanulás után. A felsősöknek ajánlható viszont a történelemórák otthoni kiegészítéseként a Mátyás, amelynek segítségével fél évezredet is visszarepülhetünk az időben.