Kártya, kalandozás, történetmesélés, memóriafejlesztés - a nyár vitathatatlanul a legjobb időszak a közös családi...
„Rend a lelke mindennek.” - Álom vagy valóság a rend a gyerekszobában?
Aki lépett már rá álomittasan egy éles gyerekjátékra, vagy esett át sípoló gumiállatkán, az pontosan érti a játékok elpakolásának óriási jelentőségét. :) De vajon álom-e vagy valóság a kicsiket megtanítani arra, hogy pakoljanak el maguk után?
Az örök dilemma: megcsináljam a lurkó helyett?
A rendrakásnak még művészete is van. Honnan máshonnan jönne e módszer, mint a messzi Japánból? Marie Kondo Rend a lelke mindennek című könyve pontosan ezzel foglalkozik. Arra is tanácsod ad, hogyan hajtogassuk össze a kicsik ruháit vagy hogyan élhetik meg örömként a gyerekek a rendrakást(!). Marie Kondo arra biztatja a szülőket, hogy a már a 3 évesnél fiatalabb gyermekeknél is elkezdhetik játékosan a rendrakásra való rászoktatást.
Kondo szerint tehát mindenképpen meg lehet és kell(!) tanítani a kicsiket holmijaik elpakolására.
Mindent a helyére!
A japán írónőtől függetlenül mi is a játékos rendrakásra helyeztük a hangsúlyt, mikor megalkottuk Mindent a helyére! című fejlesztő játékunkat. Fejlesztőpedagógusok segítségével úgy készítettük el a játékot, hogy valóban örömteli élmény legyen a rendrakás. Pásztohy Panka kedves illusztrációi teszik még vonzóbbá a társasjátékot, ami nyűgből igazi szórakozássá varázsolhatja a szortírozást.
A rendrakás mint fejlesztés
A népszerű gyerekportálon, a Lurkóvilágon így ír Kiss Györgyi, gyógypedagógus, logopédus Mindent a helyére! játékunkról:
„Mivel a játékot a legidősebb játékos kezdi, ez jó alkalom az életkor megnevezésére, a gyermekek születési idejének memorizálására, az életkorok viszonyítására, szókincsbővítésre: fiatalabb, idősebb, húg-nővér, báty-öcs, stb.
A szabad lépésirányválasztás segíti a síkbeli tájékozódást (jobbra, balra, előre, hátra).
Figyelemfejlesztő, hogy a két kockával való dobás és lépés során két szempontot - színt és számot - egyaránt figyelembe kell venni.
A játék során alkalom nyílik arra, hogy a kisgyermekek színeket egyeztessenek, majd színeket nevezzenek meg, bár a játékban csak három szín szerepel: a piros, a kék és a zöld. (Sajnálatos, hogy a kék szín a dobókockán a zöldhöz közel álló árnyalatú, előnyösebb lett volna a kék báb színével közel megegyező árnyalat választása. )
A formaegyeztetést fejleszti a dobásnak megfelelő formájú játékkocka, valamint a megfelelő útirány kiválasztása, mivel minden lépés előtt dönteni kell: „melyik formát, melyik lyukhoz kell elvezetnem?
A számkockán egy, kettő és három pötty van, ami a kisebbek számára jól érthető, számfogalmuk ilyen körben biztos. Ez izgalmassá is teszi a játékot, hiszen egy játékkockával egy körben legfeljebb három mezőt léphetünk!
A játékos - a szabályok betartása mellett - megválaszthatja saját útirányát a kocka helyéig. Ez lepésről-lépésre alkalmat ad az önálló döntéshozatalra.
A játék szabad döntéslehetőségei fenntartják a játék során a gyermek figyelmét, élénkíti gondolkodását, önálló játékstratégia kialakítására ösztönöz.”